Om Hangzhou 杭州

Hangzhou (杭州) er hovedstad i Zheijiang-provinsen, og er med sine 6,5 millioner indbyggere  blevet et lokalt politisk, økonomisk og kulturelt centrum. Hangzhous subtropiske monsun-klima giver byen sin unikke natur, og gør den til en af Kinas mest populære rejsedestinationer året rundt.

hangzhou-west-lake

Den traditionelle kinesiske kultur er alle vegne, her ses en traditionel båd på en af Yangtzedeltaets floder

Hangzhou ligger ud til Qiantangfloden og ligger tæt på Shanghai. Byen er særligt berømt for sin beliggenhed ud til deltaet hvor Vestsøen særligt fremhæves.

Rysensteen Gymnasiums partnerskole hedder Zheda fu Zhong og har samarbejdet med gymnasiet siden 2012.

Nyheder

Spændinger i det japanske hav

Spændinger i det japanske hav

Sebastian Hallstein Mortensen | 10th November 2017 | Permanent link

2015d satte sig for at undersøge forholdet mellem Kina og Japan i det moderne Asien. Se deres video om emnet her:

Videoen vises til GCP-dagen 2017.

4d’erenes studietur

4d’erenes studietur

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende er en rejseberetning fra en af 4’gerne – dem, der dimitrede i sommerferien 14/15 – omhandlende deres studietur til Hangzhou og Shanghai. 

3.d’s studietur i Kina har budt på masser af spændende oplevelser i byerne Hangzhou og Shanghai.

I Hangzhou boede vi hos vores kinesiske partnerelever. Her var der rig mulighed for at teste resultatet af to års kinesiskundervisning på værtsforældrene, som stort set ikke kunne et ord engelsk. For de flestes vedkommende var det op kl. 6 om morgenen, og så var der ellers fuldt skema det meste af dagen. Vi fik lov at opleve lidt af en almindelig skoledag med vores partnere og så blandt andet det ret vilde syn af 1500 kinesere, der laver synkron morgengymnastik. Bagefter havde vi timer i tai chi, kalligrafi og kinesisk kultur. Vi besøgte også den smukke West Lake, blev inviteret til teceremoni og så Lingyin-templet med Kinas største træ-Buddha.

I Shanghai var der også planlagt masser af spændende aktiviteter. Vi besøgte bl.a. det danske konsulat, LEGO’s hovedkontor, KKP-museet og Fudan-universitetet. I grupper indsamlede vi materiale til de film, vi skal til at lave – alle med det overordnede tema ”storbyen”, som vi fik behandlet fra mange forskellige vinkler. Der blev også tid til at shoppe på diverse kinesiske markeder, nyde udsigten fra Shanghais berømte promenade ’the Bund’ samt selvfølgelig en tur på karaoke-bar, hvor vores lærere gav den gas til Madonna og dansede Gangnam Style.

Alt i alt en super hyggelig, spændende, begivenhedsrig og ’feichang hao’ tur!

5 læreres besøg til Huangzhou

5 læreres besøg til Huangzhou

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende er opsamlingen – og lærenes egne erfaringer – på et besøg en række lærere gjorde til Hangzhou, april 2014.

Fem lærere har været i Kina for at besøge Rysensteens partnerskole Zheda Fu Zhong i millionbyen Hangzhou. Det blev en udbytterig rejse, der styrkede de faglige og sociale relationer skolerne imellem – og som åbnede mange nye perspektiver for vores fremtidige samarbejde.

Første del af lærerrejsen var afsat til møder, undervisningsbesøg og en række kulturelle aktiviteter i Hangzhou. Vi blev mødt med overvældende, kinesisk gæstfrihed af vores partnerskole, hvis nye rektor udviste stort engagement for vores samarbejde og videreudviklingen af dette. Særlige fokuspunkter i vores samtaler var mulighederne for at etablere virtuelle platforme til elevsamarbejde og til udveksling af kurser, forløb og forelæsninger. Et andet centralt punkt var muligheden for at iværksætte et innovativt, tværfagligt elevsamarbejde, hvor danske og kinesiske elever i fælleskab udvikler en konkret plan for billig og bæredygtigt forsyning af rent drikkevand til en kinesisk landsby.

Vi fik også rig mulighed for at studere hverdagens virkelighed i det kinesiske skolesystem: fra morgengymnastik i forårsolen til udfordrende fysikforelæsninger og innovative engelsktimer. Eftermiddage og aftner blev udnyttet til fulde med sightseeing og sociale aktiviteter med vores kinesiske kolleger. Vi fik bl.a. set det imponerende Lingyin tempel, sejlet på den sceniske West Lake, besøgt museer og studerede Hangzhous byliv i stort og småt.

Efter endt program i Hangzhou gik turen til Shanghai for at udvikle ideer til fremtidige studieture. Vi besøgte flere museer og arbejdede især med forslag til, hvordan Shanghai kan bruges i tvær- og enkeltfaglige forløb om fx storbyglobalisering, ungdomskulturer og bæredygtig udvikling. Det blev en uforglemmelig og meget fagligt berigende uge. Nu glæder vi os til at vise vores elever det hele!

Om kinesisk på Rysensteen

Om kinesisk på Rysensteen

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Hvorfor lære kinesisk?
Kina spiller en større og større rolle for hele verden, og ikke mindst for Danmark. På grund af globaliseringen stormer det internationale samarbejde med Kina nu for alvor frem. Kina er blevet en økonomisk supermagt, og derfor er det i dag nødvendigt at imødekomme Kinas sprog, kultur og samfund.
Kinesisk er verdens største sprog og er talt af hvert femte menneske på jorden. Kineserne er ikke kun i Kina, de rejser ud af Kina som aldrig før. Du kan derfor bruge kinesisk i hele verden og du får en global profil.
Ved at få indsigt i kinesiske sproglige, samfunds- og kulturforhold bliver du rustet til fremtiden – og der er brug for dig.

Hvad lærer du i kinesisk på Rysensteen?
Kinesisk er et begyndersprog, og vælger du at lære kinesisk, får du faget på A-niveau. Det betyder, at du har faget i alle 3 år i gymnasiet.
Kinesisk er et færdigheds-, videns- og kulturfag. Dets genstandsområde er det kinesiske standardsprog (putonghua), som det tales og skrives i Folkerepublikken Kina.

Målet for undervisningen er at …

  • kunne forstå hovedindholdet af talt kinesisk om dagligdags forhold.
  • kunne kommunikere på kinesisk ved at udtale kinesisk forståeligt, benytte et basalt ordforråd samt anvende grammatiske former i et ukompliceret kinesisk talesprog.
  • kunne forstå og perspektivere emner om sproglige, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Kina.
  • kunne skrive ukomplicerede korte tekster med kinesiske tegn.

Hvordan lærer du kinesisk
Vi bestræber os på at lave undervisningen varieret. Dette gøres blandt andet ved hjælp af lytteøvelser, gruppearbejde, pararbejde, videoklip, rollespil m.m. Der lægges vægt på, at du hurtigt kommer til at tale sproget gennem små mundtlige øvelser. Skriftlige øvelser underbygger hele tiden denne indlæring.
IT er en integreret del af kinesiskundervisningen, dvs. at IT bruges til sprogtræning, herunder tale- og lytteøvelser samt informationssøgning nationalt og internationalt.

Rysensteens elever siger om kinesisk
Synes du kinesisk er svært?
“Kinesisk er overraskende let, det udfordrer på nye måder og er utroligt sjovt. Man kan ikke andet end at elske sproget! ”
-Olivia, 1.D

Tror du at du vil kunne bruge dit kinesiske?
”Jeg får brug for mit kinesiske i mange sammenhænge. Kina er en kæmpe verdensøkonomi, og der er ikke mange andre, der både kan tale engelsk, kinesisk og dansk. Derfor vil det være en kæmpe bonus, når jeg senere skal ud på arbejdsmarkedet. Jeg føler allerede på det første halve år af 1.g, at jeg har lært utroligt meget. Kinesisk er et let sprog næsten uden grammatik og det er derfor rigtig sjovt at kaste sig ud i.”
-Sarah Andersen, 1.D

Hvad synes du om undervisningsformen i kinesisk?
”Det fede ved kinesisk er at det er så anderledes. Det minder ikke om noget andet fag du har haft. Derfor bliver man også altid glad når der står kinesisk på lectio.”
– Ane, 1.D

Besøg fra Hangzhou

Besøg fra Hangzhou

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende er opsamlingen på de kinesiske studerendes besøg til 4.d’erenes hjem, november 2014.

3d havde et kort men meget intenst besøg af vores partnerskole fra Hangzhou, Kina, fra d. 11. – 15. november.

På førstedagen var de kinesiske elever med til undervisning i bl.a. dansk og kinesisk og mødte ligeledes 2d, som skal til Kina næste år. Undervisningen havde både et fagligt sigte og et mere interkulturelt sigte, idet eleverne blev bedt om at præsentere deres drømme og håb for fremtiden for hinanden. Det var interessant at se, hvordan visse drømme går på tværs af lande og kontinentgrænser, mens andre lader til at være mere landespecifikke.

I weekenden viste 3d-elevern rundt i deres by, København, og fortalte bl.a. om udviklingen af det danske demokrati. Besøget sluttede af med en fælles middag på Rysensteen, hvor alle elever medbragte forskellige retter og 3ds Kina/GCP-film blev vist for både kineserne og forældrene til 3.d eleverne.

Alt i alt var det et besøg, som gjorde eleverne en hel del klogere på kulturelle forskellige og ligheder mellem unge danskere og unge kinesere. Og som altid, når man viser sin eget land og sin egen kultur frem, også en anledning til selvrefleksion over Danmark og danskernes måde at indrette samfundet på, og vores måde at møde verden på.

Kinadag!

Kinadag!

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende er opsamlingen på et arrangement afholdt på skolen i marts, 2014.

I marts samledes alle tre Kinaklasser på flæsketorvet for at dele deres fælles kultur og sproginteresser omkring Kina. Dagen blev skudt i gang med et oplæg fra vores egne Anders Remmer om den kinesiske kontroversielle kunster, Ai wei Wei, hvorefter vi så dokumentaren ” Ai Wei Wei The fake case”. Efterfølgende fik vi besøg af instruktøren Andreas Johnsen, som svarede på de mange spørgsmål der var til hans erfaringer og venskab med Ai Wei Wei.

Efter en frokost med kinesiske snacks blev klasserne delt op på tre blandede workshophold og deltog i workshops om sociale medier i Kina, gavegivning og reciprocitet i Kina samt en times dragedans ledt af kinesiske akrobater. Dragen er den eneste i København og var blevet lånt til os af den kinesiske ambassade.

Flere billeder fra dagen følger!

Ida og Olivia på Yunnan Normal University

Ida og Olivia på Yunnan Normal University

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende rejsereferat er indsendt af Ida Juul og Olivia Loundens, 4.d, der graduerede sommerferien 2014/2015.

I forbindelse med vores kinesiske studieretning på Rysensteen Gymnasium har vi i vores sabbatår fået mulighed for at tilbringe et semester i Kina på stipendium. I 1.g deltog vi i konkurrencen Chinese Bridge, som blev afholdt af Konfucius Instituttet i København. Dette førte til en international konkurrence, som fandt sted i Kunming, Kina. I denne internationale konkurrence skulle vi medvirke i et kinesisk TV-program, samt holde en tale på kinesisk og fremføre en selvvalgt kinesisk performance. Som belønning fik vi hver tildelt et stipendium til et semester på et kinesisk universitet.
Nu er vi et halvt år på Yunnan Normal University i Kunming, hvor vi hver dag studerer kinesisk. At bo i Kina er anderledes. I Yunnan provinsen er der endnu ikke så mange, der kan tale engelsk, og grundet denne sprogbarriere er man hver dag tvunget til at øve sit kinesisk. Men på trods af det er maden stadig nok det sværeste ved at bo i Kina.
Vi bor på campus på et kollegie sammen med en masse andre internationale studerende. Det er spændende at bo sammen med så mange andre mennesker fra hele verden, og det er rigtig fedt at kunne bygge et globalt netværk af venner.
Undervisningen her er også meget anderledes i forhold til den form for undervisning, som vi er vant til hjemme i Danmark. Her handler det langt mere om repetition fremfor selvstændigt- eller gruppearbejde.
At bo og studere i Kina er på mange måder udfordrende og sætter i den grad den danske hverdag i perspektiv, men omvendt er det en kæmpe mulighed og hver dag er enorm lærerig og oplevelsesrig. 

Ida Marie Juul og Olivia Bøje Loundens 

Lia i Kina

Lia i Kina

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende rejsereferat er indsendt af Lia, 4.d, der graduerede sommerferien 2014/2015. 

Jeg var så heldig at have en god kinesisklærer (skud ud til 王老师!), der gav os masser af tilbud om, hvad vi kunne lave når vi fløj fra reden, og ja halvdelen af 2012d tog til Kina her i slut august. Selvom der var masser af gode muligheder, bestod det mest af at undervise engelsk til kinesiske børn, hvilket er herligt, men jeg følte ikke helt, det var det jeg skulle.

Efter tre år med kinesisk, fik jeg tilegnet mig en god base, men jeg havde også fået blod på tanden.  Jeg ville gerne lave noget konstruktivt med mit sabbatår, lære noget, gøre noget konstruktivt. Så jeg valgte at tage på universitet i Tianjin, Kina i et år for at lære kinesisk. For man lærer nu engang bedst sproget når man er i miljøet.

Der er masser af muligheder for at rejse rundt i Kina mens man er her, hvor Beijing kun er 34 minutter væk i tog, og hvis man vil ud på lidt længere ture, er der både fly og højhastighedstog som kan tage dig hvorhen dit hjerte begærer. Den skole jeg valgte at tage til hedder Tianjin Foreign Studies University (天津外国语大学), og grunden til det er måske lidt klicheagtig, men det var herfra min mor dimitterede for 30 år siden. Det er en lille skole, med ”kun” 10.000 elever, hvor lidt mere end 300 af os er udenlandske elever. Der er folk fra Sydkorea, Italien, Ukraine, Usbekistan og mange flere (jeg er dog den eneste skandinaver), i alderen 18 til 50+ år (vi har en munk her! Jeg gentager: her er en munk!)

Jeg er på sprogkurset her, så jeg har kun 9 moduler om ugen, hvilket et ret luksus. Vi er opdelt efter niveau (der er 10 forskellige), da der folk kommer med meget forskellige sprogbaggrund. Der er nogle som er flydende, mens der er nogle som knapt nok kan sige hvad de hedder. Jeg er i 初级二班 (begynder 2), hvor nogle af de ting jeg lærte i Danmark er blevet taget op igen, og indarbejdet på en anden måde. Undervisningen er på kinesisk, og selvom det var lidt hårdt i begyndelsen at læreren kun kan talte kinesisk, så lærer man hurtigt at forstå bedre, og man er tvunget til at bruge det kinesiske man nu har lært. Lærerne er super afslappede, og så længe man har lavet lektier så skal alt nok gå. Når vi ikke er i skole, chiller vi i lobbyen, tager ud og ser byen eller tager en lille morfar.

Skolen arrangerer også mange arrangementer og udflugter, som man kan tilmelde sig. Vi har blandt andet besøgt den del af den kinesiske mur som er ved Tianjin. Vi har også haft sangkonkurrence, og på nationaldagen den 1. oktober, holdt de en middag for alle de internationale elever. Jeg fik også muligheden for at deltage til den offentlige fejring af nationaldagen på rådhuset, som repræsentant for min skole, sammen med alle de vigtige parti medlemmer i Tianjin.

Fordi det hele er intensivt kinesisk, kan jeg mærke at jeg allerede efter 3 måneder kan meget mere kinesisk. Jeg havde en samtale med en kineser, og jeg forstod 95% af alt han sagde, hvilket jeg ikke ville havde kunnet, da jeg først ankom. Desuden kan min roomie heller ikke tale engelsk, hvilket er på godt og ondt, men i hvert fald har det tvunget mig til at tale mere kinesisk, og vi har fået nogle sjove misforståelser og historier ud af det.

Ud over en fantastisk mulighed for at lære kinesisk, så møder man også masser af fantastiske mennesker. Man får sat sig selv i perspektiv, og man møder så mange forskellige livssyn. Jeg har fået venner for livet, og mødt mennesker jeg ikke nødvendigvis ville have mødt hvis ikke jeg havde valgt at studere. Det er en af de bedste beslutninger jeg har tager, og det kan kun anbefales!

10 4d’ere i Tianjin

10 4d’ere i Tianjin

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende rejsereferat er indsendt af 10 4.g’ere, der graduerede sommerferien 2014/2015. 

Efter tre år med kinesisk på Rysensteen er vi 10 elever fra sidste års 3d, der følte en trang til at drage mod øst for at opleve den kinesiske kultur i dybden. Og her sidder vi nu i den kinesiske millionby Tianjin, hvor vi arbejder som engelsklærere i Cathay Future Bilingual Kindergarten.

Vi er 19 udenlandske lærere fra 5 forskellige lande, som bor, arbejder og hygger os sammen. Vores hverdag går med at undervise de dejlige kinesiske børn, som er i alderen 2-6 år. Vi har hver 2-3 klasser i forskellige aldersgrupper, så vi får både madet de små og hjulpet de store med lektier. Derudover er vi i høj grad skolens internationale ansigt udadtil, som har skullet diske op med diverse skuespil, shows og kunstneriske udfoldelser. Det er sjovt at få lov til at slippe kreativiteten løs og samtidig vise kineserne, hvordan tingene foregår ”the Western way”.

Endnu skæggere er det for os at få et indblik i den kinesiske måde at gøre tingene på. For hvis vores GCP-studietur var et lille, spændende tit ind ad døråbningen, er hængslerne nu blevet sprængt helt af. At bo og arbejde i så anderledes et land giver en helt unik mulighed for at komme ind under huden på kulturen. Det sætter en over for konstante udfordringer. Rent pædagogisk bliver man ofte opmærksom på de store forskelle mellem Danmark og Kina, og det er ikke altid let at balancere mellem sin egen kulturelle baggrund og tilpasningen til de kinesiske undervisningsmetoder. Eksempelvis bliver de kinesiske børn trænet i at marchere og stå ret, nogle gange op til 45 minutter af gangen, og som dansker, der er vokset op med fri leg og selvstændighed i madpakken, er den slags i hvert fald noget, man lige skal vænne sig til.

Men når man så kommer ind i klassen og får snakket med Tiger, Sugar, Ocean og alle de andre helt ekstremt søde børn, går det op for én, at de alligevel minder utrolig meget om Villads, Josephine og Kasper fra Vesterbro Børnehave.

Tiden her i Kina går dog ikke kun med arbejde. Hvis vi skulle fortælle om alle de fantastiske oplevelser, vi har haft, ville det fylde mere end Maos lille røde. Vi har bl.a. været en tur i den gamle hovedstad Xi’an, som ifølge kineserne skulle have mere end 2000 års historie. Denne histories vingesus mærkede vi ved de 8000 terrakottakrigere og den gamle bymur fra Tang-dynastiet, som står i stærk kontrast til de moderne højhuse. Byens muslimske præg kunne bl.a. ses i den sprudlende Muslim Street, hvor man både kunne få glaserede ris og shawarma, som vi kender den fra Mujaffas.

Også den nye hovedstad, Beijing, har vi haft rig mulighed for at udforske, da den ikke befinder sig mere en 30 minutter væk i hurtigtog. Vi har bl.a. besøgt Den Himmelske Freds Plads, Temple of Heaven og Silkemarkedet, og derudover oplevede vi førsteklassesbehandling i Beijings natteliv, hvor vi formåede at få hvad kineserne betalte 50.000 kr. for for 0 dukater. Udelukkende fordi vi var vesterlændinge.

Men man behøver dog ikke at tage til Beijing hver weekend for at få tilfredsstillet sin eventyrlyst. Tianjin og hverdagen på Cathay Future er nemlig også fyldt med oplevelser og overraskelser. Vi nyder i den grad denne her mulighed for at få brugt vores kinesiskkundskaber, oplevet verden og udforsket den kinesiske kultur indefra.

Vis flere nyheder

Video

3d’s GCP-video

3d’s GCP-video

3d’s GCP-video

mari731z | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende er 3.g’erenes – dem, der dimitrerer sommeren 15/16 – vindervideo. Det er denne video, der blev vist til GCP-dagen foran et panel af debattører.

Videopræntationer september 2015

Videopræntationer september 2015

Videopræntationer september 2015

jona431r | 23rd May 2016 | Permanent link

Følgende videoer er produkter af et forløb 2.d – dem, der dimitrerer 16/17 – havde september 2015.

Lukas, August:

Ivan, Nikolaj

Mads

Julie:

Emily, Melissa, Anne-Caroline

Olivia, Caroline, Emma-Emilie

Therese:

Laura, Thilde, Melissa

Carl-Emil

Coco, Liv

Oskar Haan, Kasper

Frode, Jonathaniel